… want het leven is al serieus genoeg
Directeur Smurf
![](https://www.villaboempatat.be/wp-content/uploads/2024/06/1.-Tent-513x1024.jpg)
![](https://www.villaboempatat.be/wp-content/uploads/2024/06/2.-Muziek.jpg)
Door het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen te observeren, weet je of het goed zit.
![](https://www.villaboempatat.be/wp-content/uploads/2024/06/Welbevinden-2-december-2023.jpg)
2 december 2023
![](https://www.villaboempatat.be/wp-content/uploads/2024/06/Betrokkenheid-16-maart-2024.jpg)
16 maart 2024
Observeren is de tweede natuur van de kinderbegeleider. Het is interessant nu en dan eens stil te staan bij welbevinden en betrokkenheid; op de teamdagen over emotionele en educatieve ondersteuning bijvoorbeeld.
Op teamdagen gaat het ook overspelprikkels. Een spelprikkel zet aan tot plezierig leren en is gericht op stimuleren van vrij spel en creativiteit: de begeleider grijpt zo weinig mogelijk in. Vaak ontstaat een spelprikkel door het combineren van twee (spel)materialen zodat een nieuw spel ontstaat. We linken onze dertien spelprikkels aan de vier ervaringsgebieden uit het pedagogisch raamwerk, want daar halen we onze inspiratie:
![](https://www.villaboempatat.be/wp-content/uploads/2024/08/3.-Spelprikkels-1024x695.jpg)
Naast spelprikkels aanbieden is op uitstap gaan en deelnemen aan activiteiten buitenshuis belangrijk voor ons. De wereld verkennen nemen we volgens de visie van Fröbel graag letterlijk: we trekken eropuit. Dagelijks gaan we op wandel met de bolderkar. Een beetje regen schrikt ons niet af: we hebben een regenkap. Daarnaast gaan we ook graag te voet op stap met de peuters. Het ervaringsgebiedlichaam en beweging is nooit veraf als je graag buiten speelt en letterlijk op (ontdekkings)tocht gaat. Onderweg ontmoeten we nieuwe mensen. Soms slaan we een praatje of we leren hen beter kennen tijdens een feestje of het theecafe in de Villa. Zo komen we als vanzelf bij communicatie en expressie . Omdat in onze buurt mensen van overal wonen is taalondersteuning in meertaligheid een evidentie: iedereen is welkom bij ons. Ontmoeting zorgt voor herkenning want in de blik van de ander leren we onszelf kennen; dat leren we van de filosoof Levinas en ervaren we dagelijks. We leren samen met de kinderen dat het ervaringsgebiedik en de ander levenslang voor levenslessen zorgt. Dat is eveneens de reden waarom we klusdagen organiseren. Door samen dingen te doen leren we elkaar kennen en zo maken we plezier!
Op de teamdag van 5 februari 2022 concipieerden we ons manifest: